13 Haziran 2016 Pazartesi

KUANTUM KİLİDİ (KİLİTLENMESİ) (QUANTUM LEVİTATİON)

KUANTUM KİLİDİ (KİLİTLENMESİ) (QUANTUM LEVİTATİON)
İlk olarak bir televizyon programında gördüğüm bu kuantum kilidi (kilitlenmesi) denen olay çok ilgimi çekmişti.Videoda bir cisim bir alan etrafında ona temas etmeden durabiliyordu. Bir itme veya çekme değildi kuantum kilidi (kilitlenmesi). Çünkü cisim manyetik alanın altına gelsede üstüne gelsede düşmüyordu. buda sadece çekme yada sadece itme hareketi değil, ikisinin birlikte olduğu yani cismin bir nevi bağlama hareketine maruz kaldığı bir durumdu. kuantum kilidi (kilitlenmesi) için işin teorik boyutuna inmeye çalıştığımızda aslında yapay ortamlar oluşturularak elde edilen bir durum olduğu görüyoruz kuantum kilidi (kilitlenmesi). Günümüzde tam anlamı ile kullanılan süper iletken   ( direçsiz,tepkisiz iletken) yok. Ancak bazı yüksek iletkenliğe sahip maddeler ile oluşturulan maddelerin özel koşullardaki (-180 derece gibi soğuk ortamlar) tipik davranışları süper iletken durumundadır. İzlediğim videodaki duman yumağının şimdi o soğuğun etkisi ile oluştuğunu öğrenmiş oldum.
 Bu bağlanmanın ise ( kuantum kilidi (kilitlenmesi)) süper iletkenin manyetik anadan kaçma olduğunu öğrendim,
( Wikipedia) yada süper iletkenin saflık durumu ile ilgili olarak içinden sızabilen manyetik çizgilerin sıkışması ile oluşabilecek bir durum olduğunu farkettim. Bu neden ile cisim sıkışıyor ve hareketi ancak manyetik alan üzerindeki kaymadan ibaret oluyor. İşte ilgili videonun bir başka versiyonu.




2 yorum: